Kierowcy, którzy chcą poprawić osiągi swoich samochodów, mają ku temu kilka możliwości, jakie oferuje im elektroniczny tuning auta. Jakich ulepszeń można dokonywać zgodnie z prawem i które usługi cieszą się największą popularnością w salonach tuningowych? W tym wpisie bierzemy „pod lupę” najczęściej wykonywane modyfikacje, porównując ich rezultaty.
Chiptuning silnika
Od kilku lat termin ten cieszy się coraz większym zainteresowaniem ze strony właścicieli współcześnie produkowanych pojazdów. Co dokładnie oznacza? Poprzez chiptuning, określany często jako mapowanie, należy rozumieć modyfikację oprogramowania sterownika silnika (ECU), powszechnie nazywanego komputerem silnika. Producenci często pozostawiają określony, bezpieczny zapas mocy, który można „uwolnić” właśnie przez elektroniczny tuning silnika, czyli modyfikację programu kontrolującego pracę jednostki napędowej. Po wgraniu oprogramowania odpowiednio dopasowanego do modelu, rocznika auta oraz rodzaju silnika, możliwe jest zwiększenie mocy o kilkadziesiąt, a nierzadko ponad 100 KM, a także uzyskanie wyższego maksymalnego momentu obrotowego.
Zalety chipowania jednostki napędowej
Dzięki mapowaniu samochodu auto staje się szybsze, bardziej dynamiczne, a przy tym również bezpieczniejsze i bardziej ekonomiczne. Co do zasady, najbardziej spektakularne efekty modyfikacja mocy daje w samochodach z silnikami turbo-doładowanymi, choć praktykuje się również optymalizację sterownika w autach nieposiadających turbiny. W silnikach wolnossących chiptuning pozwala zwiększyć osiągi natomiast są to dużo mniejsze przyrosty niż w jednostkach z turbiną.
Chiptuning skrzyni biegów
W podobny sposób da się przeprowadzić modyfikację automatycznych przekładni, które w nowoczesnych samochodach również pracują pod kontrolą elektronicznych sterowników. Chiptuning skrzyni biegów często wybierany jest jako zabieg uzupełniający tuning silnika. Umożliwia dopasowanie parametrów pracy automatu skrzyni do indywidualnych oczekiwań kierowcy, pozwala na usunięcie ograniczników, przesunięcie limiterów oraz momentów zmiany biegów dzięki czemu wymiernie podnosi efekty mapowania jednostki napędowej.
Jakie skrzynie biegów mogą być poddawane takiemu zabiegowi? Elektroniczna modyfikacja dotyczy większości najpopularniejszych skrzyń automatycznych, takich jak:
– dwusprzęgłowe przekładnie DSG oraz S-tronic, DCT oraz wszystkie inne warianty zależne od nazewnictwa marki
– skrzynie jednosprzęgłowe Triptronic oraz Multitronic oraz inne warianty zgodnie z nazewnictwem marki, współpracujące z silnikami benzynowymi oraz TDI
W trakcie modyfikacji oprogramowania przekładni zmianie podlegają ograniczniki momentu obrotowego, które blokują przenoszenie wyższej mocy na układ napędowy. Zmianie ulec mogą również:
– progresja i czas zmiany biegów,
– obciążenie przełączania oraz limity obrotów,
– moment obrotowy dla redukcji biegu,
a także wiele innych parametrów, dostępnych w poszczególny trybach pracy skrzyni biegów.
Powerbox jako alternatywa dla chipowania silnika?
Kolejnym sposobem na tuningowanie samochodów w celu podniesienia ich mocy, jest instalacja zewnętrznego urządzenia, nazywanego powerboxem. Moduł podłączany jest poprzez nieinwazyjne wpięcie się w obwody wiązek elektrycznych silnika (kanały). Dzięki współpracy z systemami kontrolującymi pracę jednostki napędowej oraz odczytywaniu sygnałów wysyłanych przez zainstalowane w pojeździe czujniki, urządzenie wprowadza zmiany w odczytach komputera pokładowego. Tak wykonany tuning samochodowy, zapewnia m.in. zmianę parametrów podawanej dawki paliwa oraz ciśnienia doładowania, co w efekcie przekłada się na zwiększenie mocy układu napędowego.
Zewnętrzny box często mylony jest z chiptuningiem, który zakłada modyfikację oprogramowania komputera sterującego pracą silnika. Tymczasem tuning samochodu z użyciem powerboxa polega na podłączeniu odrębnego modułu, bez ingerencji w fabryczne oprogramowanie sterownika jednostki napędowej. W rzeczywistości należy więc traktować go jako alternatywę dla mapowania silnika. Atutem takiego rozwiązania jest możliwość usunięcia go z pojazdu bez żadnego „śladu”.
Tuningowanie samochodów – przede wszystkim testy!
Jak widać możliwości pozwalających zwiększyć prędkość, poprawić dynamikę oraz zoptymalizować zużycie paliwa w samochodach jest naprawdę sporo. Wybór optymalnej metody oraz zakres usługi należy poprzedzić wykonaniem szczegółowych testów na hamowni, oraz kompleksowej diagnostyki komputerowej. Z tego powodu modyfikacja mocy powinna być wykonywana wyłącznie w profesjonalnych salonach tuningowych, takich jak Btune.
Zapraszamy do kontaktu z nami!