PoradyDPF wrocław - BTune

Wysokoprężne jednostki napędowe to obecnie synonim ekonomicznej pracy oraz – coraz częściej – spektakularnych osiągów. Wraz z wprowadzaniem w życie kolejnych norm, ograniczających emisję spalin, konstrukcja samochodów z silnikami Diesla wzbogaciła się o element, którego awaryjność może spędzać sen z powiek wielu kierowców. Chodzi oczywiście o filtr cząstek stałych, określany popularnie jako DPF lub FAP. Zapchany DPF może wywołać poważne problemy z autem, ale kierowcy niekiedy decydują się na jego usunięcie także dla poprawy osiągów. Czy to rozwiązanie jest polecane przez specjalistów i jakie są konsekwencje nieczyszczonego DPF?

Co to jest DPF w samochodzie?

Diesel Particulare Filter (DPF) to element układu wydechowego w samochodach napędzanych silnikami wysokoprężnymi. Jego podstawowym zadaniem jest ograniczanie poziomu zanieczyszczeń emitowanych przez diesle poprzez mechaniczną separację cząsteczek sadzy, ale także wielu innych szkodliwych substancji. Zazwyczaj filtr DPF montowany jest w samochodzie pomiędzy katalizatorem SCR a katalizatorem utleniającym, choć szczegółowa lokalizacja tego urządzenia zależeć może również od konkretnego modelu lub marki samochodu. Stosunkowo nowym rozwiązaniem jest natomiast DPF w benzynie, określany często jako GFP lub OFP.

Dzięki swojej charakterystycznej budowie i dużej liczbie przegród porowatych o bardzo małej średnicy, filtr cząstek stałych zatrzymuje drobinki zanieczyszczeń, które nie przedostają się do powietrza. Urządzenie kontrolowane jest przez czujniki, mierzące m.in. ciśnienie oraz temperaturę jego pracy.


filtr cząstek stałych - BTune

Nagromadzenie osadu w filtrze cząstek stałych

Oczywiście, metoda działania polegająca na zatrzymywaniu cząsteczek wewnątrz filtra cząstek stałych z czasem będzie prowadziła do jego zapchania – nie da się tego uniknąć. Sposobem na zachowanie odpowiedniej kondycji całego układu filtracyjnego jest regularne wypalanie DPF, wykonywane w trakcie jazdy z konkretną prędkością przez określony czas. Zwykle jednak proces ten nie pozwala na usunięcie nadmiaru sadzy i popiołu, przez co prędzej czy później konieczna będzie profesjonalna regeneracja DPF przeprowadzona przez specjalistów.

Zapchany DPF – objawy

Moment, w którym DPF będzie przepełniony sadzą oraz popiołem powinna zasygnalizować odpowiednia kontrolka zapalająca się na desce rozdzielczej. W praktyce jednak nie zawsze lampka uruchamia się w odpowiednim momencie, dlatego chcąc zaplanować wypalanie lub czyszczenie DPF, warto wsłuchać się w pracę auta i poszukiwać pewnych charakterystycznych objawów. Do najważniejszych należą m.in.:

– wyraźna utrata mocy w samochodzie,

– zwiększenie zużycia paliwa,

– problem z pracą turbosprężarki,

– zapach spalin dobiegający z jednostki napędowej,

– trudności z uruchomieniem pojazdu.

Konsekwencje zanieczyszczonego filtra cząstek stałych

Z całą pewnością zapchany DPF jest problemem, którego nie warto bagatelizować, ponieważ nowy filtr cząstek stałych może kosztować od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych. W przypadku niektórych modeli samochodów filtr DPF wraz z wymianą może więc przekraczać połowę wartości całego samochodu.

Kierowcy, którzy lekceważą czyszczenie filtrów DPF narażają się nie tylko na konieczność ich wymiany, ale także szereg dodatkowych konsekwencji. Długotrwała jazda z zapchanym filtrem cząstek stałych może prowadzić np. do uszkodzenia silnika lub turbosprężarki, generując kolejne koszty.


DPF w benzynie - BTune

Usuwanie DPF oznacza usunięcie problemu?

W obliczu problemów z eksploatacją filtrów DPF wielu kierowców decyduje się na ich wycięcie, które stanowi wyjście najgorsze z możliwych, a na dodatek jest nielegalne. Usuwanie DPF nie jest rozwiązaniem, ponieważ powoduje zwiększoną emisje szkodliwych substancji do atmosfery, a przy tym wpływa na prawidłową pracę pozostałych podzespołów w samochodzie z silnikiem Diesla.

Jeśli już jednak doszło do takiego zabiegu, warto pamiętać o wyłączeniu oprogramowania, najlepiej pod okiem specjalistów. Profesjonaliści z Btune mogą zająć się elektroniczną modyfikacją już po usunięciu DPF tak, by w przyszłości nie pojawiały się błędy w jednostce sterującej silnikiem.

Niektórzy kierowcy decydują się na usunięcie DPF również z uwagi na możliwą poprawę osiągów auta. Dużo lepszą alternatywą dla tego nielegalnego zabiegu jest w pełni bezpieczny i dozwolony chiptuning auta, który oferuje nasza firma Btune.

Zapraszamy do kontaktu z nami.